الف) فارسی
استوار سنگری، ک. (1388). «مفهوم دولت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران». حقوق اساسی، 6 (11)، 49-86.
اصغری یالقوز آغاجی، ر. و محسنیزنوزی، س. ج. (1393). «نقش دولت در تحول نظام اداری کشور». مجله اقتصادی، 14 (5 و 6)، 41-54.
اصلانی، ف. و نورایی، م (1396). «واکاوی مفهومی واژگان چندمعنا در قانون اساسی- دولت به معنای «حکومت یا طبقه حاکم»»، مطالعات حقوق عمومی، 47 (4)، 937-955.
آقاییطوق، م. (1386). «مفهوم و معیارهای کوچکسازی دولت»، اطلاعرسانی حقوقی، 6 (12)، 53-74.
بسطامی، م. و نجف بیگی، ر. (1398). «تبیین چالشهای متناسبسازی ساختار و تشکیلات دولت در اجرای برنامه جامع اصلاح نظام اداری و مقایسه وضع موجود و مطلوب آن»، خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، 10 (33)، 1-17.
تفرشی، م. و مرتضوی، ع. (1388)، «مطالعه تطبیقی تعهد به وسیله و به نتیجه در فقه، حقوق فرانسه و ایران»، پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی، 5 (15)، 11-31.
تنگستانی، م. ق. (1398). «حدود و لوازم اختیارات رئیس قوه قضاییه در ایجاد تشکیلات لازم در دادگستری در نظام حقوقی ایران»، حقوق اداری، 6 (19)، 52-78.
تنگستانی، م. ق. و مرادی برلیان، م. (1400). «گستره نقش دولت در تنظیم و نظارت بر حرفه وکالت دادگستری»، مطالعات حقوق عمومی، 51 (2)، 595-618
حبیبنژاد، س. ا. و سعید، س. ز. (1396). «لزوم گذار از «تعهد به وسیله» به «تعهد به نتیجه» در تفسیر تعهدات دولت در اصل سوم قانون اساسی»، حقوق اسلامی، 14 (53)، 59-84.
داناییفرد، ح. (1391). «تفکیک، ادغام و طراحی وزارتخانههای جدید در ایران: تحلیلی نظری»، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 2 (4)، 85-109.
رستمی، و. و زرشگی، م. (1398). «کوچکسازی دولت؛ راهبردی برای تراکمزدایی حقوقی – اداری از تهران». پژوهش حقوق عمومی، 21 (65)، 41-72.
زرشگی، م. و جلالی، م. (1396). «تراکمزدایی حقوقی- اداری از تهران در پرتو اصول قانون اساسی». پژوهشنامه حقوق اسلامی، 18 (2)، 97-122.
شهرآئینی، س. م. (1398). «اندازه دولت؛ ضرورت استخراج نقشه حکمرانی کشور». تحول اداری، 59 (5)، 8-19.
صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. جلسۀ اول تا سیویکم (1364). تهران: اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی.
فتحی، م. و کوهی اصفهانی، ک. (1397). قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ به همراه نظرات تفسیری شورای نگهبان. تهران: پژوهشکده شورای نگهبان.
فتحی، م. (1393). «اصول قانون اساسی در پرتو نظرات شورای نگهبان: اصل 3». پژوهشکده شورای نگهبان، 13930095.
فرکیش، ه. (1398). نظام اداری صحیح؛ مبانی، مؤلفهها و راهکارها. تهران: میزان.
فقیهی، ا. (1398). «نظام اداری تراز توسعه و پیشرفت کشور». تحول اداری، 59، 78-81.
قاری سیدفاطمی، س. م. (1396). حقوق بشر معاصر. دفتر اول. تهران: نگاه معاصر.
کعبی، ع. (1393). «تحلیل مبانی اصل سوم قانون اساسی». پژوهشکده شورای نگهبان. 13930160.
کمالی، ی. (1393). «بررسی نقش تمرکززدایی در تحقق سلامت اداری». سیاستهای راهبردی و کلان، 2 (5)، 111-132.
مرکز تحقیقات شورای نگهبان (1391). مجموعه نظرات شورای نگهبان در مورد مصوبات مجلس شورای اسلامی؛ دوره ششم (خرداد 1379 تا خرداد 1383). تهران: معاونت تدوین. تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی ریاست جمهوری.
معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور. نقشه راه اصلاح نظام اداری.
موسیزاده، ا. و دانشناری، ز. (1397). مبانی و الزامات نظام اداری صحیح در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران. تهران: خرسندی.
موسیزاده، ا. (1393). «مبانی، اهداف و اصول نظام اداری در رسائل حکومت اسلامی (1342-1357)». حقوق اداری، 2 (6)، 99-116.
موسیزاده، ا. (1397). «مؤلفهها و اصول حقوقی حاکم بر نظام اداری صحیح»، اندیشههای حقوق عمومی. 13 (2)، 99-112.
مهاجری، م. (1396). مجموعه نظرات شورای نگهبان در مورد مصوبات مجلس شورای اسلامی؛ دوره نهم (خرداد 1391 تا خرداد 1395). تهران: پژوهشکده شورای نگهبان.
میرمحمدی، س. م. و حسنپور، ا. (1390). «نظام اداری ایران: تحلیلی بر مشکلات و چالشها». چشمانداز مدیریت دولتی، 2 (8)، 9-22.
وینسنت، ا. (1371). نظریههای دولت، ترجمه حسین بشیریه. تهران: نی.
هداوند، م. «تأملی در مفهوم ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیرضرور» در بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی». قابلدسترسی در:
https://www.ghazavatonline.com/38302/contemplation-on-concept-of-creating-a-proper-administrative-system/