The Council Guardianship (Velayat-e-Shuraei) from the perspective of Shiite Jurisprudence and the Constitutional Law of Islamic Republic of Iran

Authors

1 Assistant Professor, Tehran University

2 Ph.D Student of Public Law, Tehran University

3 Public Law Master, Imam Sadiq University

Abstract

There have been various theories suggested regarding the political theory of Islam so as to establish the state. One of these ideas mentioned by some contemporary jurists is council guardianship (Velayat-e-shuraei). The proponents of this view argue that the necessity to consult emphasized in religious texts, the guardianship of all jurists, the probability of despotism in individual guardianship and etc. requires a council of jurists to be made in every era and therefore, state decisions would be taken collectively. Among the reasons adduced for this matter is citing to the importance and necessity of the council in Islam and narratives (Hadiths (. Consideration of the reasons in Shiite jurisprudence indicates that not only there is no lawful evidence to withdraw the individual guardianship, but also there are some reasons in the contrary of the council guardianship; such as confronting with trouble in decision-makings regarding the important issues when the votes are equal in the council or the majority isn’t reached, beside the idling of the affairs of the Islamic society and the wane of the unity between the council and imitators. Since the prediction of the council guardianship in the Constitution of Islamic Republic of Iran, passing the time in addition to the realization of practical problems, confirmed the absence of lawful basis and rationality for this theory and therefore, it was removed from the Constitution after the revision.

Keywords


اداره‌ی کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی (1369)، صورت مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی، تهران: اداره‌ی کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی.
اداره‌ی کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی(1364) صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: اداره‌ی کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، چ اول.
امینی، ابراهیم (1389)، امامت و امامان، قم: بوستان کتاب، چ سوم.
بروجردی، حسین (1362)، البدر الزاهر فی صلاه الجمعه و المسافر، به قلم آیت‌الله منتظری، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
جوادی آملی، عبدالله (1389)، ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت، قم: اسراء، چ یازدهم.
حسینی حائری، سید کاظم (1399)، اساس الحکومه الاسلامیه، بیروت: مطبعة النیل‌، چ اول.
حسینی حائری، سید کاظم (1424ق)، ولایه الامر فی عصر الغیبه، قم: مجمع اندیشه‌ی اسلامی، چ اول.
حسینی شیرازی، سید صادق (1380)، رساله‌ی توضیح المسائل، قم: دفتر آیت‌الله شیرازی.
حسینی شیرازی، سید صادق (1385)، ‌اسلام و سیاست، ترجمه‌ی حمیدرضا شیخی، قم: انتشارات سلسله، چ اول.
حسینی شیرازی، سید محمد (1409ق)، سیاست از دیدگاه اسلام، ترجمه‌ی سید محمدباقر فالی، کانون اندیشه‌های اسلامی، ‌چ اول، ‌ج 2.
حسینی شیرازی، سید محمد (1403ق)، السبیل الی نهاض المسلمین، قم: مطبعه سید‌الشهدا (ع)، چ اول.
حسینی شیرازی، سید محمد (1405ق)، الصیاغه الجدیده، قم: مرکز نشر الفکر الاسلامى.
حسینی شیرازی، سید محمد (1409ق[ب])، الفقه، کتاب البیع، بیروت: دارالعلوم، چ دوم، ج 5.
حسینی شیرازی، سید محمد (1410ق[الف])، الفقه، الدوله الاسلامیه، بیروت: دارالعلوم، چ دوم، ج 99 و 101.
حسینی شیرازی، سید محمد (1410ق[ب])، الفقه، کتاب الحقوق، بیروت: دارالعلوم، ج 100.
حلی، حسن بی علی یوسف بن مطهر (1378)، مختلف الشیعه فی احکام الشریعه، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، ج 2.
خمینی، روح‌الله (1363)، ‌کتاب البیع، قم: مؤسسه‌ی اسماعیلیان، ج 2.
خمینی، روح‌الله (1378)، صحیفه‌ی امام، تهران: مؤسسه‌ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چ اول.
خمینی، روح‌الله (1390)، تحریرالوسیله، قم، مؤسسه‌ی مطبوعاتی اسماعیلیان، چ دوم.
ربانی گلپایگانی، علی (1377)، دین و دولت، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی، چ اول.
الشاوی، التوفیق (1413ق)، فقه الشوری و الاستشاره، المنصوره(مصر): دارالوفاء، چ دوم.
شهریاری، حمید (1386)، شورا در فتوا، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چ دوم.
صادقی تهرانی، محمد (1381)، رساله‌ی توضیح‌المسائل نوین، تهران: امید فردا، چ دوم.
صادقی تهرانی، محمد (1386)، ولایت فقیهان حکومت صالحان، قم: انتشارات شکرانه.
صادقی تهرانی، محمد (1408ق)، الفرقان فی تفسیر القرآن، قم: انتشارات فرهنگ اسلامی، چ دوم.
ابن‌بابویه، محمد‌بن‌علی(1372)، ‌عیون أخبار الرضا(ع)، ترجمه‌ی حمیدرضا مستفید و على­اکبر غفارى، تهران: نشر صدوق‏، چ اول‏، ج2.
صفایی حائری، علی (1392)، از معرفت دینی تا حکومت دینی، تهران، انتشارات لیلۀ‌القدر، چ چهارم.
طه، حسین (1953م)، الفتنة الکبری، مصر: دارالمعارف.
کاشف‌الغطاء، جعفر بن خضر مالکی (1424ق)، کشف الغطاء عن مبهمات الشریعة الغراء( ط- الحدیثة)، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چ اول، ج 4.
کدیور، محسن (1387)، نظریه‌های دولتدر فقه شیعه، تهران: نشر نی، چ هفتم.
کرکی، علی بن عبدالعالی (بی‌تا)، المجموعه الولی، تحقیق محمد الحسون، بی‌جا، ج 1.
محسنی، فرید و مرتضی نجفی اسفاد (1388)، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: انتشارات بین­المللی الهدی، چ هشتم.
محمدی ری‌شهری، محمد (1376)، رهبری در اسلام، تهران: دارالحدیث، چ دوم.
مطهری، مرتضی (1361)، ده گفتار، تهران: صدرا.
مکارم شیرازی، ناصر (1375)، پیام امام امیرالمؤمنین(ع)، تهران: دارالکتب الاسلامیه، چ اول، ج 1.
مکارم شیرازی، ناصر (1390)، پیام امام امیرالمؤمنین(ع)، قم: انتشارات امام علی‌بن ابی طالب (ع)، چ اول، ج 9.
مکارم شیرازی، ناصر (1413ق)، انوارالفقاهه، قم: مدرسۀ‌ امام امیرالمؤمنین، چ دوم.
منتظری، حسینعلی (1369)، مبانی فقهی حکومت اسلامی، ترجمه‌ی محمود صلواتی، نشر تفکر، چ اول، ج 2.
نوایی، علی‌اکبر (1381)، نظریه‌ی دولت دینی، تهران: معارف، چ اول.
هاشمی، سید محمد (1393)، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: میزان، چ بیست‌وپنجم، ج 2.
یزدی، محمد (1375)، قانون اساسی برای همه، تهران: امیرکبیر.