Reflections on the Theory of Manteghah Al-Feragh in the View of Martyr Sadr and its Critiques and Defects

Authors

1 Associate Professor, Tehran University

2 Ph.D. student of Public Law, Imam Sadiq University

3 MA student of Public Law, Imam Sadiq University

Abstract

nowadays Rule of law is  inter alia, oneof the characteristics of good governance, and religious governments which consider the implementation of Sharia as their central goal also seek to implement the Sharia somehow in consistent with the requirements of the new era, including the realization of some issues in which their rule in Sharia is in jurisdiction of the ruler.
This article seeks to clarify the approach of Martyr Sadr regarding the legislation about the new arising issues of Islamic government. Martyr Sadr believes Manteghah Al-Feragh (the realm in which Islamic government  legislate) includes only  the scope of Mubahat including Mustahabbat, Macruhat and Mubahat in its specific meaning, and this issue nowise demands defect in Sharia; however some has opposed this theory due to the reason that this theory demands defect in Sharia and resembles the Manteghah Al-Afv theory in the Sunni jurisprudence.
This  article through considering these critiques and proving their inaccuracy, believes that firstly the Manteghah Al-Feragh is not a new theory in the Shi'ite jurisprudence, but is another reading of the theory of the religion comprehensiveness (albeit, stated in a modern format) and secondly, has fundamental defects  in its theoretical and practical foundations. This theory therefore has not necessary desirability in providing the ultimate goal for which it is founded in solving the problems of Islamic government in the new world ties.

Keywords


الف)فارسی و عربی

قرآن کریم با ترجمه‌ی حسین انصاریان.
ابن‌بابویه، محمدبن علی(1362)، الخصال، تحقیق علی‌اکبر غفاری، قم: جامعه‌ی مدرسین.
ابن‌حجر عسقلانی (بی‌تا)، فتحالباری، بیروت: دارالمعرفة للطباعة والنشر، چ دوم.
اربلی، علی‌بن عیسی (1381ق)، کشف‌الغمة فی معرفة‌الائمة، تحقیق هاشم رسولی محلاتی، تبریز: بنی‌هاشمی، چ اول.
اسماعیلی، محسن و همکاران (1391)، دین و قانون (بررسی کارکرد و نقش دین در حوزه‌ی قانون و قانونگذاری)، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
آشتیانی، میرزا محمدحسن بن جعفر (1425ق)، الرسائل التسع، قم: زهیر، کنگره‌ی علامه آشتیانى‌.
آلوسی، سیدمحمود (1415ق)، روحالمعانی فی تفسیر القرآن العظیم، تحقیق على عبدالبارى عطیة، بیروت: دارالکتب العلمیة.
جزائری، سید نعمت‌الله بن عبدالله (1408ق)، کشف‌الاسرار فی شرح الاستبصار، تحقیق طیب موسوی جزائری، قم: مؤسسه‌ی دارالکتاب.
جزیری، عبدالرحمن و دیگران (1419ق)، الفقه على المذاهب الاربعة و مذهب أهل البیت وفقاً لمذهب أهل البیت(ع)، بیروت: دارالثقلین.
جعفری، علی (1384)، صدر شهادت (زندگی‌نامه‌ی شهید محمدباقر صدر)، قم: مرکز پژوهش‌های صدا و سیما.
جناتی، محمدابراهیم (1368)، «جایگاه قیاس در منابع اجتهاد»، کیهان اندیشه، ش 26، ص 69-99.
جوادی آملی، عبدالله (1379)، ولایت فقیه: ولایت فقاهت و عدالت، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1386)، منزلت عقل در هندسه‌ی معرفت دینی، قم: اسراء.
حسینی شیرازی، سید محمد (1419ق)، القانون، بیروت: مرکز الرسول الاعظم للتحقیق و النشر، چ دوم.
حسینی، سیدعلی (1381)، «بازشناسی، تحلیل و نقد نظریه‌ی منطقة‌الفراغ»، پژوهشنامه‌ی حقوق اسلامی، ش 6 و 7، ص 90-97.
رزق، خلیل (1429ق)، معالم التجدید الفقهی تقریر بحث السید کمال الحیدری، قم: دارفراقد للطباعة و النشر.
زرکشی، محمدبن عبدالله (1410ق)، البرهان فی علوم القرآن، بیروت: دارالمعرفه.
زمخشری، محمود (1407ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت: دارالکتاب العربی، چ سوم.
سبحانی تبریزی، جعفر (1423ق)، الانصاف فی مسائل دام فیه الخلاف، قم: مدرسه‌ی امام صادق(ع).
سبحانی، جعفر (1386)، مدخل مسائل جدید در علم کلام، قم: مؤسسه‌ی امام صادق(ع)، چ اول، ج 3.
سید مرتضی (1405ق)، رسائل، تحقیق سید مهدی رجائی، قم: دارالقرآن الکریم.
سیوطی، جلال‌الدین (1421ق)، الاتقان فی علوم القرآن، بیروت: دارالکتاب العربی، چ دوم.
شکوهی، علی (1386)، «جامعیت دین اسلام»، پژوهش‌های اجتماعی اسلامی، ش 64، ص 17-46.
شمس‌الدین، محمدمهدی (1375)، «مجال‌الاجتهاد و مناطق الفراغ التشریعی»، نشریه‌ی المنهاج، ش 4، ص81-106.
شوشتری مرعشی، سید محمدحسن (1427ق)، دیدگاه‌های نو در حقوق، تحقیق عباس شیری، تهران: میزان، چ دوم.
صدر، سید محمدباقر (1417ق)، اقتصادنا، تحقیق عبدالحکیم ضیاء، على‌اکبر ناجى، سید محمد حسینى و صابر اکبرى‌، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
طبسی، نجم‌الدین (1429ق)، دراسات فقهیة فی مسائل خلافیة‌، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه‌ی علمیه‌ی قم‌.
طوسی، محمدبن حسن (1407ق)، تهذیبالأحکام، ، تهران: دارالکتب الإسلامیه، چ چهارم.
کاتوزیان، ناصر (1385)، مقدمه‌ی علم حقوق، تهران: شرکت سهامی انتشار، چ چهل‌ونهم.
کلینی، محمدبن یعقوب بن اسحاق (1407ق)، الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیة، چ چهارم.
لاریجانی، صادق (1428ق)، «قاعدة نفی الخلو»، تقریر محمدحسن القمی، مجله پژوهش‌های اصولی، پاییز 1386، ش 7، ص 207-161.
مجلسی، محمدباقر (1404ق)، مرآةالعقول فی شرح اخبار آل الرسول، تحقیق سید هاشم رسولی محلاتی، تهران: دارالکتب الإسلامیه، چ دوم.
مجموعه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (1386)، تهران: معاونت پژوهش، تدوین و تنقیح قوانین و مقررات معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری، چ ششم.
مطهری، مرتضی (1390)، ختم نبوت، تهران: صدرا، چ بیست‌ویکم.
مظفر، محمدرضا (1429ق)، اصول الفقه، تحقیق عباس‌علی زارعی سبزواری، قم: بوستان کتاب، الطبعة الخامسة.
مکارم شیرازى، ناصر (1422ق)، بحوث فقهیة هامة، قم: مدرسة الإمام علی بن أبی طالب(ع).
منتظری نجف‌آبادی، حسینعلی (1409ق)، مبانی فقهی حکومت اسلامی، ترجمه‌ی محمود صلواتی، و ابوالفضل شکوری، قم: مؤسسه‌ی کیهان، چ اول.

ب) پایگاه­های اینترنتی

http://www.imam-khomeini.ir
http://tohid.ir/fa/persia
 http://www.isaq.ir