Supervision on Governmental Regulations (Principles 85 and 138 of the Constitution)

Authors

1 Professor, Tehran University.

2 Ph.D. student of Public Law, Tehran University.

Abstract

Based on the principle of hierarchy legally binding rules, Subordinate laws  and  regulations should not be inconsistent with the above rules. Also, in the legal system of the Islamic Republic of Iran, with accepting this principle,  the inconsistency of the below rules with above ones is highlighted. According to the constitution, approvals of the Islamic Consultative Assembly (Parliament) should not be inconsistent with the constitution and government regulations should not inconsistent with the laws.
According to the Article 138 of the Constitution, Head of the parliament is in charge of diagnosis of any inconsistencies of  Governmental approvals with the laws and also his decision is final and binding. Although in the Constitution it is  not mentioned about the Lack of adherence of  Government to the view of the parliament`s head, the intention of legislator of Constitution was that final reference in recognition of any  inconsistencies of Government regulations with the law is the  head of Parliament. And based on the law, if the government could not fulfill the head of the Parlimant’s view the Government regulation is annulled given that the  task of monitoring on governmental approvals is the task of head of Parliament. The reference of the diagnosis of  the above legislation  principles from purely executive decisions is also the Head of Parliament.

Keywords


الف) فارسی

ابوالحمد، عبدالحمید(1360)، «مسئله سلسله مراتب قوانین در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی(دانشگاه تهران)، شماره 22، صص 40ـ19.
اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی(1369)، صورت مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، جلد دوم.
اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی(1364)، صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهائی قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، جلد دوم.
جعفری لنگرودی، محمدجعفر(1381)، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، تهران: گنج دانش، چاپ اول.
زارعی، محمد حسین(1376)، «تحلیلی از پیوند حقوق اداری و مدیریت دولتی بر پایه حاکمیت قانون»، مجله مدیریت دولتی، شماره 38، صص44ـ27.
سنجابی، کریم(بی تا)، حقوق اداری، بی نا، چاپ سوم، جلد اول.
صدرالحفاظی، نصرالله(1372)، نظارت قضائی بر اعمال دولت در دیوان عدالت اداری، شهریار، چاپ اول.
طباطبائی موتمنی، منوچهر(1385)، حقوق اداری تطبیقی، حاکمیت قانون و دادرسی‌اداری تطبیقی در چند کشور بزرگ، تهران: سمت، چاپ اول.
طباطبائی موتمنی، منوچهر(1383)، حقوق اداری، تهران: سمت، چاپ نهم.
قاضی شریعت پناهی، ابوالفضل(1383)، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، تهران: میزان، چاپ نهم (چاپ اول میزان).
کاتوزیان، ناصر(1384)، مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران، تهران: شرکت سهامی انتشار، چاپ چهل و چهارم.
مجموعه اساسی (1381)، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، تهران: معاونت پژوهش، تدوین و تنقیح قوانین و مقررات، چاپ اول.
مجموعه نظریات شورای نگهبان (تفسیری و مشورتی در خصوص اصول قانون اساسی) (1381)، مرکز تحقیقات شورای نگهبان، تهران: دادگستر.
معاونت حقوقی ریاست جمهوری (اداره کل پژوهش و اطلاع رسانی) (1389)، مرزهای تقنین و اجرا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: معاونت حقوقی ریاست جمهوری (معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات)، چاپ اول.
هاشمی، محمد(1383)، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، حاکمیت و نهادهای سیاسی، تهران: میزان، چاپ نهم، جلد دوم.

ب) پایگاه‌های اینترنتی

پایگاه اطلاع رسانی معاونت حقوقی و امور مجلس به آدرس:
http://hvm.ir/
پایگاه اطلاع رسانی حافظه قوانین، پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات به آدرس:
http://tarh.majlis.ir/
پایگاه اطلاع رسانی روزنامه رسمی به آدرس:
www.rooznamehrasmi.ir