Recognizing the Concept of Administrative Regulations with the Emphasis on the Judicial Precedent of the General Board of the Administrative Justice Court

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Faculty of Law and Political Science, Mazandaran University, Mazandaran, Iran

2 Assistant Professor, Faculty of Law and Political Science, Mazandaran University, Mazandaran, Iran

Abstract

Administrative regulations are general applicable rules of an administrative agency which effectuates and interprets a law or policy. General Board of Administrative Justice Court (AJC) has the competence to adjudicate the petitions, plaints and objections of citizens against by-laws and other regulations of governmental and municipalities and public non-governmental agencies. The competence of divisions and general board is separated from each other and the substance of administrative actions, under their competence is also different. This article, by scrutinizing on the precedent of the general board, tries to conceptualize the "Administrative regulations" and presents the criteria for clarifying the concepts and instances of those regulations in according to the general board's precedent. Administrative regulations as a body of legal rules have the characteristics of generality and obligatory, and the general board of AJC recognizes it as well. If an administrative enactment includes a specific decision without any general aspect, it is not considered as an administrative regulation. Likewise, if it contains a proposal, consultancy, expert opinion or signification of an enactment, it won't be mandatory and it is not an administrative regulation. 

Keywords


-         امامی، محمد و استوارسنگری، کورش (1391)، حقوق اداری (1)، تهران: بنیاد حقوقی میزان.
-         سنجابی، کریم (1396)، حقوق اداری ایران، تصحیح و تحشیه: علی­اکبر گرجی ازندریانی، تهران: انتشارات خرسندی، چاپ اول.
-         صدرالحفاظی، سیدنصرالله (1372)، نظارت قضایی بر اعمال دولت در دیوان عدالت اداری، تهران: نشر شهریار، چاپ اول.
-         طباطبایی مؤتمنی، منوچهر (1381)، حقوق اداری، تهران: انتشارات سمت، چاپ هشتم.
-         عباسی، بیژن (1389)، حقوق اداری، تهران: انتشارات دادگستر، چاپ اول.
-         عباسی، بیژن (1397)، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران، نشر دادگستر، چاپ اول.
-         غمامی، سیدمحمدمهدی (1390)، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ اول.
-         فلاح­زاده، علی­محمد و نجابت­خواه، مرتضی (1393)، نظارت قضایی دیوان عدالت اداری بر انتصاب­های اداری، فصلنامه دیدگاههای حقوق قضایی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، شماره 66، صص 144- 125.
-         فلاح­زاده، علی­محمد و همکاران (1391)، تفکیک تقنین و اجرا (تحلیل مرزهای صلاحیت تقنینی در روابط قوای مقننه و مجریه)، تهران: مرکز تحقیقات شورای نگهبان، چاپ اول.
-         کاتوزیان، ناصر (1379)، مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران، تهران، شرکت سهامی انتشار.
-         مولابیگی، غلامرضا (1392)، حدود صلاحیت و جهات رسیدگی به ابطال مصوبات در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، اندیشه­های حقوق اداری (مجموعه مقالات)، تهران: انتشارات مجد، چاپ اول.
-         مهرپور، حسین (1387)، مختصر حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران، نشر دادگستر، چاپ اول.
-         هاشمی، سیدمحمد (1382)، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: نشر میزان، چاپ هفتم، جلد دوم.
 
-       F.Fuchs , Ralf,1938, Procedures in administrative rule making, Harvard Law Review, Articles by Maurer Faculty.
-       J.Keefe, Eugene, 1939, Administrative rule making and the courts, Fordham law review, volume 8, Issue 3.
-       Luneburg, William D, 1991, Retroactivity and Administrative Rulemaking, Duke Law Journal.
-       Masto, Catherine Cortez, 2014, Administrative rule making, a procedural guide, , Attorney General Capitol Complex a Carson City, Nevada.
-       Sigma, Wolfgang Rusch, 2009, Administrative procedures in EU member states, Conference on public administration reform and European integration.