The Comparative Study of the High Management of the Judiciary in the Legal System of Iran and the European Union

Document Type : Original Article

Authors

1 Professor, University of Tehran

2 Ph.D. student of Public Law, Imam Sadiq University

Abstract

From an organizational perspective, judicial management means the institution and structure established by law to make justice which in the broader sense, include all entities created not for the sake of justice but for the management of the judiciary, such as ministries and judicial councils. In the EU member states there are three main models of centralization, semi- centralization and autonomy regarding the administration of the judiciary. The most important model is the diffused and council one. The main reason for the creation of judicial councils in the EU has been to keep judgments and judicial processes separate from political and external pressures, in particular the exercise of executive power. Judicial councils have led to upholding and promoting judicial independence by appointing judges with no intervention of the executive through a judge-made entity. Nowadays, there is a great tendency in the EU countries to manage the judiciary by means of such system. Judgment in the Islamic Republic of Iran Judicial System, based on the Islamic norms, is the authority of Vali-e-Faqhi (the Supreme Leader). Essential to mention that better arrangements for the administration of the judiciary in terms of composition, conditions of candidates and structure before the revision of the constitution could led to a better performance. By the way, the ten-year experience of council management in the legal system of the Islamic Republic of Iran was not so successful, and centralized management after the Constitutional revision has been a great remedy for the related deficiencies.

Keywords


  1. منابع

    الف :فارسی و عربی

    1. اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی(1369)، صورت مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، چ اول.
    2. اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی (1380)، صورت مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، چ دوم، ج 1.
    3. ارسطو (1371)، سیاست، ترجمه حمید عنایت، تهران: انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، چ سوم.
    4. افشار، سجاد (1395)، آشنایی با نظام‌های قضایی در حقوق تطبیقی هلند، تهران: مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضاییه چ اول.
    5. انصاری، مرتضی بن محمد امین دزفولی (1415ق)، کتاب المکاسب المحرمه و البیع و الخیارات (ط-الحدیثه)، قم: کنگره جهانی بزرگداشت شیخ اعظم انصاری، چ اول، ج 3.
    6. بروجردی (آیت‌الله العظمی)، حسین (1362)، البدرالزاهر، تحریر آیت‌الله منتظری، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
    7. جوادی آملی، عبدالله (1389)، ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت، قم: اسراء، چ یازدهم.
    8. حسینی بهشتی، محمد (1390)، مبانی نظری قانون اساسی، تهران: بقعه.
    9. خمینی، سید روح‌الله (1378)، صحیفه امام، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چ اول، ج 21.
    10. رشوند بوکانی، مهدی (1388)، استقلال قاضی و قوه قضاییه در حقوق ایران، آمریکا و فرانسه، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
    11. رضایی‌زاده، محمود (1383)، مدیریت قضایی، تهران: مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضاییه، چ اول.
    12. روابط عمومی دادگستری (بی‌تا)، نگاهی به فعالیت‌های قوه قضاییه، تهران: انتشارات روابط عمومی دادگستری.
    13.  زرنگ، محمد (1381)، تحول نظام قضایی ایران، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چ اول.
    14. زرینی، حسین و حسین هژبریان (1388)، تاریخ معاصر دستگاه قضایی ایران و تحولات آن، تهران: روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، چ اول، ج 1.
    15. صدر، محسن (صدرالاشراف) (1364)، خاطرات صدرالاشراف، تهران: انتشارات وحید.
    16. عاقلی، باقر (1369)، داور و عدلیه، تهران: انتشارات علمی، چ اول.
    17. علومی، رضا (1348)، کلیات حقوق، تهران: مؤسسه عالی حسابداری.
    18. قاضی شریعت‌پناهی، ابوالفضل (1393)، بایسته‌های حقوق اساسی، تهران: میزان، چ پنجاهم.
    19.  --------------------- (1373)، شأن نزول تعادل قوا و نزول شأن آن-گفتارهایی در حقوق عمومی، تهران: دادگستر.
    20. مدنی، جلال‌الدین (1369)، حقوق اساسی در جمهوری اسلامی ایران، تهران: سروش، چ اول، ج 6.
    21. مکارم شیرازی، ناصر (1425ق)، أنوار الفقاهه کتاب البیع، قم: انتشارات مدرسه امام علی بن ابی طالب (ع)، چ اول.
    22.  مهرپور، حسین (1389)، تاریخ شفاهی قوه قضاییه سی سال پس از انقلاب اسلامی، تدوین عباسعلی علیزاده، تهران: سپید، چ اول.
    23. وکیلیان، حسن (1395)، نظام حقوقی مدیریت دستگاه قضایی، قم: مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضاییه، چ اول.
    24.  ویژه، محمدرضا (1390)، مبانی نظری و ساختار دولت حقوقی، تهران: جنگل، چ اول.
    25. هاشمی، سید محمد (1392)، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: میزان، چ دوازدهم، ج1.
    26. ------------- (1392)، حقوق اساسی و ساختارهای سیاسی، چ دوم، تهران: میزان.
    27.  ------------- (1393)، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: میزان، چ بیست‌وپنجم، ج 2.

     

    ب: لاتین

    1. ‘JudicialAdministration’<www.law.cornell.edu/wex/judicial_administration> accessed 17 January 2019.
    2. Council of Europe, Committee of Ministers Recommendation (95)12 of 11 September 1995 on the management of criminal justice <https://wcd.coe.int/com.instranet.InstraServlet?command=com.instranet. CmdBlobGet&InstranetImage=536554&SecMode=1&DocId=527282&Usage=2> accessed 5 December 2016.
    3. Database for Institutional in Euro, Judge selection in highest courts, 2013 - 2014 2013-14. Washington, DC: Central Intelligence Agency, 2013. https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/index.htm
    4. David C. Steelman, ‘Improving Caseflow Management: A Brief Guide’ (National Center for State Courts 2008) 1 <http:// cdm16501.contentdm.oclc.org/cdm/ref/collection/ctadmin/id/1022> accessed 17 January 2019
    5. E. Aguilera, The French legal system Edited by Ministry of Justice/2012
    6. FrenchConstitiution,https://www.constituteproject.org/constitution/France_2008.pdf?lang=en
    7. Garoupa, N., Ginsburg, (2008), judicial Councils and judicial independence, Chicago, University of Chicago.
    8. Horne, Alexander (2009), Judical appointment system in England andWales, Home Affairs Section
    9. https://justitie.belgium.be/nl

    10. Jackson, David A. and Vannoni Matia,2011, Effective and Accountable Judicial Administration Published as part of the Effectius Newsletter, Issue 16

    11. Pauliat, H. and Berthier, L., (2009), “Administration and Management of Judicial Systems in Europe”, CEPEJ, 10.

    12. Wayne Stewart Martin AC, ‘Court Administrators and the Judiciary - Partners in the Delivery of Justice’2014 International Journal for Court Administration, 1, 11 <www.iacajournal.org/articles/abstract/10.18352/ijca.158/> accessed 5 December 2016.

    13. EUROPEAN COMMISSION (2019), COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE EUROPEAN COUNCIL AND THE COUNCIL Further strengthening the Rule of Law within the Union State of play and possible next steps, Brussels, 3.4.2019 COM(2019) 163 final.

    14. Bobek Michal & Kosař DaviD, (2013), Global Solutions, Local Damages: A Critical Study in Judicial Councils in Central and Eastern Europe , DEPARTMENT OFEUROPEAN LEGAL STUDIES Research Paper in Law.

    15. Esterling K. M. (1999), “Judicial Accountability the Right Way: official performance evaluations help the electorate as well as the bench”, in Judicature, Vol. 82, No. 5, pp. 2006-215.

    16. UNODC, UNITED NATIONS OFFICE ON DRUGS AND CRIME Vienna (2011), Resource Guide on Strengthening Judicial Integrity and Capacity, United Nations New York, 2011, Publishing production: English, Publishing and Library Section, United Nations Office at Vienna.

    17. Denis Preshova, Ivan Damjanovski ,& Zoran Nechev (2017), THE EFFECTIVENESS OF THE ‘EUROPEAN MODEL’ OF JUDICIAL INDEPENDENCE IN THE WESTERN BALKANS:JUDICIAL COUNCILS AS A SOLUTION OR A NEW CAUSE OF CONCERN FOR JUDICIAL REFORMS, CENTRE FOR THE LAW OF EU EXTERNAL RELATIONS.

    18. T.M.C. Asser Instituut inter-university research centre, CLEER PAPERS 2017/1

    1. W. Voermans and P. Aleber,(2003) Councils for the Judiciary in EU Countries (Leiden/The Hague 2003), at 10, available at: <http://www.drb.de/fileadmin/docs/sv_councils_for_the_judiciary_voer mans_albers_2003.pdf>.