According to paragraphs (1) and (2) of the Article 110 of the Constitution, determining the general policies of the system and supervising their proper implementation are among the powers of the leadership. Nevertheless, the competent authority for supervising the proper implementation of the general policies has raised some challenges. This research, using a library method and in a descriptive-analytic research, examines the responsible entity and the manner for supervising the general policies in the legislative process. It seems that, firstly, the competence to supervise the proper implementation of the general policies of the system has been delegated to both the Guardian Council and the Supervisory Board for the Proper Implementation of the General Policies of the System (an elected body of members of the Expediency Council). Secondly, the Guardian Council in many cases has declared the enactments of the Islamic Consultative Assembly in contradiction with the general policies of the system. Thirdly the Supervisory Board for the proper implementation of the general policies is restricted to legal framework predicted for the Guardian Council including the timeframe. Fourth, based on the incompetence principle and the philosophy of the general policies’ promulgation, there is no legal possibility for the Parliament to insist on enactments inconsistent with the general policies of the system.
اسماعیلی، محسن و هادی طحان نظیف (1387)، «تحلیل ماهیت نهاد سیاستهای کلی نظام در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران»، پژوهشنامه حقوق اسلامی، ش 61، ص 93-127.
--------------------------- (1391)، «نسبت سیاستهای کلی نظام با احکام حکومتی در حقوق اساسی ایران»، پژوهشنامه حقوق اسلامی، ش 95، ص 73-94.
امامی، محمد و کورش استواری سنگری (1391)، حقوق اداری، تهران: میزان، ج 2.
انصاری، مجید (1385)، «جایگاه سیاستهای کلی در نظام قانونگذاری ایران»، مجموعه مقالات همایش یکصدمین سال قانونگذاری، تهران: مرکز پژوهشهای مجلس.
حاجیعلی خمسه، مرتضی (1397)، الگوی مطلوب نظام حقوقی حاکم بر سیاستهای کلی نظام در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، رساله مقطع دکتری، دانشگاه تهران.
----------------- (1398)، جایگاه نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام.
حسینیپور اردکانی، سید مجتبی و محمدامین ابریشمکش (1394)، مجموعه قوانین و مقررات شورای نگهبان، تهران: انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان.
خلیلی، محسن (1383)، «نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام»، نشریه حقوق اساسی، ش 3.
خمینی، سید روحالله (1378)، صحیفه امام، تهران: مؤسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی.
دهخدا، علیاکبر (1373)، لغتنامه دهخدا، تهران: دانشگاه تهران.
راسخ، محمد (1396)، نظارت و تعادل در نظام حقوق اساسی، تهران: دراک.
رضاییزاده، محمدجواد و احسان اکبری (1396)، درآمدی بر ابعاد حقوقی سیاستهای کلی نظام اداری، تهران: مجد.
زارعی، محمدحسین (1383)، «نظام قانونگذاری ایران و جایگاه مجمع تشخیص مصلحت (با تأملی در ماهیت حقوقی سیاستهای کلی نظام)»، راهبرد، ش 34، ص320 - 333.
طحان نظیف، هادی (1396)، شرح بند 1 اصل 110 قانون اساسی زیر نظر عباسعلی کدخدایی، تهران: پژوهشکده شورای نگهبان.
------------ (1388)، ماهیت و جایگاه سیاستهای کلی نظام در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، پیوست پایاننامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع)، مصاحبه با دکتر سید محمد هاشمی.
Fattahi Zafrqandi, A., & Aslani, F. (2020). Analysis of the Ambiguity Points in Supervising the Implementation of General Policies of the System in the Legislative Process. Public Law Knowledge Quarterly, 8(26), 89-110. doi: 10.22034/qjplk.2020.186
MLA
Ali Fattahi Zafrqandi; Firouz Aslani. "Analysis of the Ambiguity Points in Supervising the Implementation of General Policies of the System in the Legislative Process", Public Law Knowledge Quarterly, 8, 26, 2020, 89-110. doi: 10.22034/qjplk.2020.186
HARVARD
Fattahi Zafrqandi, A., Aslani, F. (2020). 'Analysis of the Ambiguity Points in Supervising the Implementation of General Policies of the System in the Legislative Process', Public Law Knowledge Quarterly, 8(26), pp. 89-110. doi: 10.22034/qjplk.2020.186
VANCOUVER
Fattahi Zafrqandi, A., Aslani, F. Analysis of the Ambiguity Points in Supervising the Implementation of General Policies of the System in the Legislative Process. Public Law Knowledge Quarterly, 2020; 8(26): 89-110. doi: 10.22034/qjplk.2020.186