Legislative Needs Assessment; A Required Element in Competent Legislation

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, University of Tehran (farabi campus)

2 Ph.D. student of Public Law, University of Tehran (farabi campus)

Abstract

The competent legislation based on the real needs of the society is an effective element in improving the quality of legislation and preventing the social and economic costs arising from poor quality legislation. Legislative needs assessment is based on citizens' right to determine their fate and to exercise their sovereignty. However, it is not possible to scrutinize the views of all citizens and the legislative needs assessment of all citizens in all matters, and also, along with the necessity to legislative prioritization of citizens’ and receiving their willing in the area of legislation, it is essential to collect stakeholders' views on the one hand and the opinions of experts and relevant specialists on the other hand. The main question in this research is that in Iran's legislative system, to what extent, legislative needs assessment is considered as an essential element in the competent legislation. Accordingly, in the form of a descriptive-analytic research, the result was that, firstly, the legislative system of the country regarding the legislative needs assessment has a weak literature and poor experience and is also neglected in legislative procedures, so that even, in practice, little value is given to those laws and regulations enacted based on the legislative needs assessment. Secondly, in order to lay down competent, efficient and responsive needs of the society, there is no choice but to strengthen the dimension of needs assessment in legislation. Thirdly, the legislative needs assessment is different from populism in the field of legislation, and on the pretext of populism, legislative needs assessment should not be put away.

Keywords


  1. الف: فارسی:

     

    1. ام. اولسون، دیوید (1382)، نهادهای مردم‌سالار قانونگذاری، ترجمه علیرضا طیب، تهران: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، چ اول.
    2. بیکس، برایان (1389)، فرهنگ نظریه حقوقی، ترجمه محمد راسخ، تهران: نشر نی، چ اول.
    3. جلالی، رضا (1387)، راهنمای تحلیل نیاز قانونگذاری، تهران: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، چ اول.
    4. دورکین، رونالد (1381)، «نافرمانی مدنی»، حق و مصلحت، محمد راسخ، تهران: طرح نو، چ اول، ص 123- 149.
    5. روسو، ژان ژاک (1392)، قرارداد اجتماعی (متن و در زمینه متن)، ترجمه مرتضی کلانتریان، تهران: نشر آگه، چ اول.
    6. سلطانی، سید ناصر (1393)، «علل نافرجامی تدوین و تنقیح قوانین در ایران»، پژوهش حقوق عمومی، ش 45، ص 131- 164.
    7. صیقل، یزدان و سید مهدی حسینی (1389)، «پیشگیری کنشی از جرایم سمعی و بصری»، مطالعات پیشگیری از جرم، ش 16، ص 63- 83.
    8. عبدالاحد، علی و دیگران، «آسیب‌شناسی نظام قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران»، گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، شماره مسلسل 16080، 07/07/1397، قابل دسترسی در نشانی زیر:http://rc.majlis.ir/fa/report/show/1074747 (تاریخ مشاهده: 02/04/1398)
    9. عزیزی حبیب‌آباد، اردوان (1388)، «نقدی بر قانون «نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌نمایند»، پیام آموزش، ش 37، ص 35- 41.
    10. فرجیها، محمد و محمدباقر مقدسی  (1390)، «رویکرد عوام‌گرایی کیفری به جرائم جنسی (مطالعه تطبیقی)»، پژوهش‌های حقوق تطبیقی، ش 2، ص 113- 132.
    11. قاسمی، محسن (1383)، «علم قانونگذاری در سایه حقوق اساسی»، حقوق اساسی، سال دوم، ش 3، ص 155- 168.چ
    12. کاتوزیان، ناصر (1378)، گامی به‌سوی عدالت، تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، چ اول.
    13. لاک، جان (1392)، دو رساله‌ حکومت، ترجمه فرشاد شریعت، تهران: نگاه معاصر، چ اول.
    14. محبی، جلیل و سکینه خانعلی پور واجارگاه، «طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن»، گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، شماره مسلسل 15972، 13/05/1397، قابل دسترسی در نشانی زیر: http://rc.majlis.ir/fa/legal_draft/state_popup/1068127?fk_legal_draft_oid=1048271 (تاریخ مشاهده: 02/04/1398).
    15.  مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (1396)، عمده‌ترین مسائل کشور؛ اولویت‌ها و راهبردهای مجلس شورای اسلامی در دوره دهم، تهران: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، چ دوم.
    16. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، «طرح الحاق موادی به قانون مجازات اسلامی در خصوص جرایم ناشی از اهانت به اقوام ایرانی»، گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، شماره مسلسل 1907852، 03/04/1385، قابل دسترسی در نشانی زیر: http://rc.majlis.ir/fa/report/show/730242 (تاریخ مشاهده: 02/04/1398).
    17. مرکز مالمیری، احمد و محمدباقر پارسا، «اولویت قانونگذاری از طریق لایحه یا طرح؟ بررسی آماری نقش قوای مجریه و مقننه در ابتکار قانونگذاری»، گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، شماره مسلسل 13002، 19/03/1392، قابل دسترسی در نشانی زیر: http://rc.majlis.ir/fa/report/show/846067 (تاریخ مشاهده: 02/04/1398).
    18. مرکز مالمیری، احمد و سعید عطار (1397)، «آسیب‌شناسی قانونگذاری در ایران از منظر رویه ابتکار قانونگذاری»، مجلس و راهبرد، ش 96، ص 213- 236.
    19. مقدسی، محمدباقر و محمد فرجیها (1392)، «ویژگی‌های سیاست‌های کیفری عوام‌گرا؛ مطالعه تطبیقی»، مطالعات حقوق تطبیقی، ش 2، ص 137- 155.
    20. وی. رابرتز، جولیان و جی. استالانز، لورتا و ایندرمار، دیوید و مایک هاف (1392)، عوام‌گرایی کیفری و افکار عمومی: درس‌هایی از 5 کشور، ترجمه زینب باقری‌نژاد، سودابه رضوانی، مهدی کاظمی جویباری، هانیه هژبرالساداتی، تهران: میزان، چ اول.
    21. هابز، توماس (1392)، لویاتان، ترجمه حسین بشیریه، تهران: نشر نی، چ هشتم.
    22. هارت، هربرت (1390)، مفهوم قانون، ترجمه محمد راسخ، تهران: نشر نی، چ دوم.
    23. هاشمی، سید محمد (1372)، «تهذیب قوانین و راه‌هایی که باید پیمود»، مجلس و پژوهش، ش 3، ص 252- 262.

    ­

    ب:‌ لاتین:

    1.  Burton, J. K. & Merrill, P. F, (1977), “Needs assessment: Goals, needs and priorities”, L. J. Briggs, Introduction to Instructional Design, Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.
    2. McCaslin NL, Lave J, (1976), Needs assessment and career education: an approach for states, Colubus, Ohio Center for Vocational Education, the Ohio State University.
    3. Florijn, N. A, (2008) “Quality of Legislation: A Law and Development Project”, Lawmaking for Development: Explorations into the Theory and Practice of International Legislative Projects, J. Arnscheidt and B. Van Rooij and J. M. Otto (eds.), Amsterdam: Leiden University Press.
    4. Pratt, John, (2004), penal populism. London. Routledge, 2004.
    5. Sacks, Albert M. and Henry M. Hart (1958), The Legal Process: Basic Problems in the Making and Application of Law, Unpublished Manu Script Tenth.
    6. UNDP, (1999), How to Conduct A needs Assessment.

    ج: پایگاه‌های اینترنتی:

    http://www.rrk.ir/Laws/ShowLaw.aspx?Code=5319

    http://rc.majlis.ir/fa/legal_draft/state_popup/1093198?fk_legal_draft_oid=1093106

    https://b2n.ir/96082

    http://rc.majlis.ir/fa/legal_draft/state_popup/736592?fk_legal_draft_oid=720492

    http://rc.majlis.ir/fa/legal_draft/show/1048271

    https://b2n.ir/02308

    yon.ir/gfNqJ