The pathology of the government decrees Paradoxes in consideration of the chairman of the parliament

Authors

1 2- Ph.D. student at Public Law, Islamic Azad University.

2 Assistant Professor, University of judicial sciences and administrative services.

Abstract

Monitoring on the government decrees is of the most important concerns for all law systems so as to guarantee the hierarchy of laws and the rule of law on public regulations which has been followed whether through political institutions or judiciary institutions.
The monitoring on government decrees has been granted to a political authority by the principles (85) and (138) and also by the former principle 126 of Iran’s Constitution in order to have the regulatory, like legislation, evaluated and monitored by a political and dominant-on-law authority.
The result of this monitoring, according to the mentioned principles and the single article of “Law enforcement of principles 85 and 138 about the chairman of the parliament’s responsabilities“ is the abolition of the decrees contrary to the ordinary laws made by the government cabinet or the committees composed of several ministers. Nevertheless, several of lawyers with some evidence are to justify the non-implementation of these principles and legal materials.
In this article ,citing the mentioned declarations and having them criticized, the writer poses the main reasons of the government decrees Paradoxes with the ordinary laws. Accordingly, the major inconsistencies are due to the abolition and following of some specific interpretations of the law or due to some regulatory or legislative requirements and mistakes.

Keywords


الف) فارسی

احمدی نژاد، محمود (1391)، تعیین سرنوشت بر مبنای آزادی حق یک ملت است، اولین همایش قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران:
http://www.president.ir/fa/43689.
اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی (1380)، صورت مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: مجلس شورای اسلامی، چاپ دوم.
الهام، غلام‌حسین (12/9/1391)، رئیس مجلس حق ابطال آیین‌نامه‌های دولت را ندارد:
http://khabaronline.ir/detail/261087.
الهام، غلامحسین (1389)، محدوده و قلمروی قانونگذاری، سخنرانی در مرکز تحقیقات شورای نگهبان.
بداغی، فاطمه (23/2/1391)، اعمال نظارت رئیس مجلس بر مصوبات دولت نباید مغایر این اصول باشد، پایگاه اینترنتی معاونت حقوقی دولت (http://www.lvp.ir).
خمینی، روح‌الله (1377)، صحیفه نور، تهران: موسسه تنظیم و نشر امام خمینی (ره).
موسوی الخمینی، سید روح الله (1370)، البیع، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
عباسی، عاطفه (23/2/1391)، مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد...، پایگاه اینترنتی معاونت حقوقی دولت (http://www.lvp.ir).
غمامی، سیدمحمدمهدی (1390)، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
محمدنژاد، پرویز (23/2/1391)، بررسی صلاحیت رئیس مجلس در اعمال نظارت بر مصوبات دولت، پایگاه اینترنتی معاونت حقوقی دولت (http://www.lvp.ir).
منشی‌زاده، فرزان (23/2/1391)، آیا از اصل 85 و 138 قانون اساسی اختیار لغو مصوبه هیئت وزیران توسط رئیس مجلس استنباط می‌شود؟ (http://www.lvp.ir).

ب)لاتین

AJDA (2004), AJDA: Droit Administratif, Paris: Dalloz.
Marek, Krystina (1954), Identity and continuity of states in public international law, Librairie Droz.
Yamamoto,Hironori (2007), Tools for Parliamentary Oversight:A Comparative Study of 88 National Parliaments, Inter-Parliamentary Union.

ج) پایگاه‌های اینترنتی

http://www.lvp.ir
http://www.legifrance.gouv.fr
http://www.icana.ir
http://www.farsnews.com
http://rajanews.com
http://khabaronline.ir
http://farsi.khamenei.ir
http://www.president.ir