1
Assistant Professor, University of Tehran - Farabi campus
2
Master of public law, University of Tehran - Farabi campus
Abstract
Central for holding a free and fair election is the electoral advertising as a mechanism for preparation of the possibility of good choice for voters. Free, healthy and framed election campaign are among the criteria for determining the validity of the election process and its fairness. Therefore, the electoral advertising should be a democratic process in which neutrality, respect for the dignity of individuals, political and media freedom, equality in the enjoyment of advertising facilities, regulated advertising costs, and judicial review of election promises are necessary for achieving a favorable model for electoral advertising. This article by considering domestic and international instruments examines the criteria for proper advertisement and their reflection in Iran's electoral laws. As a result, it became clear that electoral advertising in different elections of Iran is far from the desirable status due to legal, executive and cultural defects. Besides, lack of comprehensive rules in the area of financing advertising costs, advertising scheduling, advertising methods and equal access for candidates to advertising facilities and media in the electoral laws are obvious.
احمدوند، شجاع (1389)، «تبلیغات در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی»، فصلنامهی پژوهش حقوق و سیاست، سال دوازدهم، ش 30، صص 1-20.
احمدی، علی (1389)، انتخابات در ایران؛ بررسی حقوقی و قانونی، تهران: میزان
ارسطا، محمدجواد و زهرا عامری (1392)، «نظارت بر قدرت سیاسی در اندیشهی علوی»، علوم سیاسی، سال شانزدهم، ش 63، صص 7-32.
اسماعیلی، محسن و سید احمد حبیبنژاد (1396)، «مبانی فقهی حقوقی لزوم عمل به وعدههای انتخاباتی و مقابله با وعدههای دروغین»، فصلنامهی مطالعات حقوق عمومی، دورهی 47، ش 1، صص 135-150.
افتخاری، اصغر (1379)، «رسانه، نظارت، امنیت؛ تحلیل جامعهشناسانهی عملکرد نظارتی مطبوعات در جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامهی مطالعات راهبردی، دورهی 3، ش 7 و 8، صص 140-157.
باتلر، دیوید (1385)، انتخابات؛ مبارزات، دایرۀالمعارف دموکراسی، زیر نظر سیمور مارتین لیپست، ترجمهی مزدا موحد، تهران: انتشارات کتابخانهی تخصصی وزارت امور خارجه، ج 1.
بزرگمهری، مجید (1386)، «بررسی تطبیقی تبلیغات در نظام انتخاباتی ریاست جمهوری ایران و فرانسه»، فصلنامهی مدرس علوم انسانی، دورهی 11، ش 4، صص 1-23.
خروطی، محمدحسین (1393)، آسیبشناسی تبلیغات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران (مورد مطالعه: انتخابات ریاست جمهوری سال 1392)، پایاننامهی کارشناسیارشد رشتهی مدیریت بازاریابی MBA، پردیس بینالملل کیش دانشگاه تهران
خسروی، حسن (1388)، حقوق انتخابات دموکراتیک: اصول، مبانی و الگوی مطلوب نظام انتخابات، تهران: مجد.
خیری اصل، خیرالله (1394)، اصولی برای مدیریت، کنترل و نظارت در انتخابات، گروه سیاست داخلی دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهشهای مجلس.
حبیبنژاد، سید احمد (1395)، «شرایط تحدید حقوق و آزادیها با تأکید بر نظم عمومی»، فصلنامهی علمی پژوهشی حقوق تطبیقی (نامهی مفید)، ش 105، صص 53-78.
درستی، هاجر (1393)، «آسیبشناسی تبلیغات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در پرتو اصول حقوقی حاکم بر تبلیغات»، فصلنامهی مجلس و راهبرد، سال بیستویکم، ش 80 ، صص 89-111.
دفتر مطالعات سیاسی و اجتماعی معاونت پژوهشی (1378)، تئوریهای تبلیغات انتخاباتی(16)؛ رقابتهای انتخاباتی، گزارش کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس، به شماره 5505033.
زارع شحنه، علیرضا (1395)، اصول راهنمای طراحی نظام نظارت مالی بر انتخابات، تهران: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی.
ستاد انتخابات وزارت کشور (1394)، اصول و ارزشهای اخلاقی انتخابات.
شاهمحمدی، عبدالرضا (1385)، اقناع و تبلیغ، تهران: زرباف.
شورای اتحادیهی بینالمجالس پاریس (26 مارس 1994)، اعلامیهی راجع به معیارهای انتخابات آزاد و منصفانه.
طباطبایی مؤتمنی، منوچهر (1382)، آزادیهای عمومی و حقوق بشر، تهران: مؤسسهی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
عباسی مقدم، مصطفی (1379)، نقش اسوهها در تبلیغ و تربیت، تهران: نشر سازمان تبلیغات اسلامی، چ اول.
عمید، حسن (1384)، فرهنگ عمید، تهران، امیرکبیر، ج 1.
کاتوزیان، ناصر و دیگران (1385)، حکومت قانون و جامعهی مدنی، [به سفارش] دانشگاه تهران، دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی، مرکز مطالعات حقوق بشر، سازمان ملل متحد، برنامهی عمران ملل متحد، تهران: دانشگاه تهران، دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی.
کارور، ریچارد و ونسا ژوهانسون آلپرن (1394)، رسانه و انتخابات، ترجمۀ محمدتقی دلفروز، تهران: مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهشها.
کیا، علیاصغر (1382)، مبانی ارتباط، اقناع و تبلیغ، تهران: انتشارات ایران.
گرجی ازندریانی، علیاکبر (1389)، «قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوتهی نقد»، فصلنامهی حقوق، مجلهی دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی، دورهی 40، ش 4، صص 333-352.
گروه اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (1387)، منشور اخلاقی انتخابات در جمهوری اسلامی ایران.
گودوین گیل، گای اس (1379)، انتخابات آزاد و منصفانه در حقوق و رویهی بینالمللی، ترجمهی دکتر سید جمال سیفی و دکتر سید قاسم زمانی، تهران: شهر دانش.
مصطفیزاده، فهیم (1394)، ضرورتهای نظارت شورای نگهبان بر منابع مالی تبلیغات انتخاباتی و چگونگی هزینهکرد آن، تهران: دفتر مطالعات حقوق ملت، مرکز تحقیقات شورای نگهبان.
مطهری، مرتضی (1387)، حماسهی حسینی، تهران: صدرا.
معین، محمد (1364)، فرهنگ فارسی، تهران: سپهر، چ هفتم، ج 1.
وحیدیان، امیر (1392)، گزارش کارشناسی با عنوان «ویژهنامه تا انتخاب یازدهم (5)؛ بایدها و نبایدهای تبلیغات انتخاباتی»، دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهشهای مجلس (گروه سیاست داخلی).
هاشمی، سید محمد (1384)، حقوق بشر و آزادیهای اساسی، تهران: میزان.
ب) انگلیسی
Article 14, American Convention on Human Rights”, Inter-American Commission on Human Rights, 22 November 1969.
ARTICLE 19,Right of Reply, accessed August 24, 2012.
Canes-Wrone , Brandice and Tom S. Clark and Jee-Kwang Park, Judicial Independence and Retention Elections, Sep 20, 2010.
Elections Canada, Code of Professional Conduct for Election Administrators, EC10044 (08/15), 2015.
InternationalIDEA (Institute for Democracy and Electoral Assistance), Code of Conduct for Political Parties, Campaigning in Democratic Elections, 1999.
International IDEA, International Electoral Standards, Guidelines for reviewing the legal framework of elections, 2002.
International Telecommunications Union, Key statistical highlights: ITU data release June 2012”, accessed August 21, 2012, http://www.itu.int/ITU-D/ict/statistics/material/pdf/2011%20Statistical%20highlights_June_2012.pdf
Lang, J. and A. Palmer (eds.) Media and Elections, Germany, Europan Institute for the Media, (1995), p. 10.
Habibnejad, S. A., & Davoudi, H. (2018). The Iran Electoral Advertising Model in light of the Good Electoral Advertising Requirements. Public Law Knowledge Quarterly, 7(20), 71-91.
MLA
Sayyed Ahmad Habibnejad; Hadiseh Davoudi. "The Iran Electoral Advertising Model in light of the Good Electoral Advertising Requirements", Public Law Knowledge Quarterly, 7, 20, 2018, 71-91.
HARVARD
Habibnejad, S. A., Davoudi, H. (2018). 'The Iran Electoral Advertising Model in light of the Good Electoral Advertising Requirements', Public Law Knowledge Quarterly, 7(20), pp. 71-91.
VANCOUVER
Habibnejad, S. A., Davoudi, H. The Iran Electoral Advertising Model in light of the Good Electoral Advertising Requirements. Public Law Knowledge Quarterly, 2018; 7(20): 71-91.