[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 20 - ( 8-1397 ) ::
جلد 7 شماره 20 صفحات 71-91 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی تبلیغات انتخاباتی ایران در پرتو مؤلفه‌های تبلیغات انتخاباتی شایسته
سید احمد حبیب نژاد ، حدیثه داوودی
استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
چکیده:   (176 مشاهده)
تبلیغات انتخاباتی، به‌عنوان سازوکاری که امکان انتخاب شایسته را برای انتخاب‌گران فراهم می‌سازد، نقش مهمی در شکل‌گیری انتخابات آزاد و منصفانه دارد. وجود رقابت انتخاباتی آزاد، سالم و ضابطه‌مند، از جمله شاخصه‌های تعیین صحت جریان انتخابات و منصفانه بودن آن است، ازاین‌رو تبلیغات انتخاباتی باید فرایندی دموکراتیک داشته باشد؛ فرایندی که در آن بی‌طرفی، احترام به حیثیت اشخاص، آزادی سیاسی و رسانه‌ای، برابری در برخورداری از امکانات تبلیغاتی، قاعده‌مند بودن هزینه‌های تبلیغاتی و کنترل قضایی وعده‌های انتخاباتی لازمه‌ی دستیابی به الگویی شایسته برای تبلیغات انتخاباتی است. در این نوشتار، با بررسی آثار و اسناد داخلی و خارجی، معیارهایی برای تبلیغات شایسته ارائه و میزان انعکاس آن‌ها در قوانین انتخاباتی ایران نیز بررسی شد. در نتیجه‌ی این بررسی مشخص شد که تبلیغات انتخاباتی در انواع انتخابات در ایران، به‌دلیل ضعف‌های قانونی، اجرایی و فرهنگی، با وضع مطلوب فاصله دارد و فقدان قواعد جامع در حوزه‌ی تأمین مالی هزینه‌های تبلیغاتی، زمان‌بندی تبلیغات، شیوه‌های تبلیغات و دسترسی برابر نامزدها به امکانات تبلیغاتی و رسانه‌ها در قوانین انتخاباتی کشور محسوس است.
واژه‌های کلیدی: اصول تبلیغات انتخاباتی، آزادی‌های سیاسی، تبلیغات انتخاباتی، نظارت بر تبلیغات، هزینه‌های تبلیغاتی
متن کامل [PDF 582 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: حقوق ایران | موضوع مقاله: حقوق اساسی
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Iran Electoral Advertising Model in light of the Good Electoral Advertising Requirements. Public Law. 2018; 7 (20) :71-91
URL: http://mag.shora-rc.ir/article-1-673-fa.html

حبیب نژاد سید احمد، داوودی حدیثه. الگوی تبلیغات انتخاباتی ایران در پرتو مؤلفه‌های تبلیغات انتخاباتی شایسته. دانش حقوق عمومی. 1397; 7 (20) :71-91

URL: http://mag.shora-rc.ir/article-1-673-fa.html



دوره 7، شماره 20 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه دانش حقوق عمومی Quarterly Journal of Public Law Knowledge
Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3748