[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 9 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 3 شماره 9 صفحات 111-130 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش سازوکار برتر نظارت بر مقررات دولتی در ایران؛ نقدی بر نظارت موازی رئیس مجلس و دیوان عدالت اداری بر مقررات دولتی
علی محمد فلاح زاده، محمدامین ابریشمی راد
چکیده:   (9509 مشاهده)

نظارت از طریق دیوان عدالت اداری و رئیس مجلس شورای اسلامی روش‌های رایج کنترل مقررات دولتی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران هستند و مقررات دولتی را تحت نظارت یک مرجع قضایی و یک مقام سیاسی قرار داده‌اند. تقویت روزافزون نظارت رئیس مجلس و قرار دادن آن در عرض دیوان، و به‌ تبع آن محدود شدن نظارت قضایی دیوان نسبت به مصوباتی که به‌واسطه‌ی اعلام مغایرت رئیس مجلس ملغی‌الاثر شده‌اند، با توجه به اصول کلی حقوقی، قانون اساسی و قوانین جاری کشور مشکلاتی را ایجاد کرده که بررسی آن هدف نوشتار حاضر است. براساس نتایج این پژوهش، تلاش به‌منظور پررنگ کردن نقش نظارتی رئیس مجلس به‌حدی که به محدود شدن نظارت عام دیوان عدالت اداری منجر شود، اصل تفکیک قوا و صلاحیت قوه‌ی قضاییه در صیانت از اصل حاکمیت قانون را نقض کرده است. این رویکرد همچنین سبب محدود شدن حق دادخواهی شهروندان به مراجع قضایی به‌ویژه دیوان عدالت اداری (موضوع اصل 34 قانون اساسی) شده است. از سوی دیگر، با توجه به ویژگی‌ها و مزایای هر یک از این دو شیوه‌ی نظارتی، بیان شده است با پیش‌بینی دیوان به‌عنوان مرجع صالح برای رسیدگی به شکایات افراد از مصوبات ملغی‌الاثر‌شده توسط رئیس مجلس، علاوه‌بر فراهم کردن امکان تجدید نظر در نظرهای رئیس مجلس توسط یک مرجع قضایی، امکان جبران خسارات مردم از آن مصوبات نیز فراهم شود.

واژه‌های کلیدی: ابطال، دیوان عدالت اداری، رئیس مجلس شورای اسلامی، مقررات دولتی، ملغی‌الاثر.
متن کامل [PDF 399 kb]   (1421 دریافت)    
نوع مطالعه: حقوق ایران | موضوع مقاله: حقوق اداری
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluating Superior mechanism of monitoring government regulations a critique on parallel supervision of Majlis Chairman and Administrative Justice Court on government regulations. Public Law. 2014; 3 (9) :111-130
URL: http://mag.shora-rc.ir/article-1-205-fa.html

فلاح زاده علی محمد، ابریشمی راد محمدامین. سنجش سازوکار برتر نظارت بر مقررات دولتی در ایران؛ نقدی بر نظارت موازی رئیس مجلس و دیوان عدالت اداری بر مقررات دولتی. دانش حقوق عمومی. 1393; 3 (9) :111-130

URL: http://mag.shora-rc.ir/article-1-205-fa.html



دوره 3، شماره 9 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه دانش حقوق عمومی Quarterly Journal of Public Law Knowledge
Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3748